Køsystem

Køsystemet er en funktion som håndterer spidsbelastninger på systemet.

Hvis - eksempelvis - en gymnastikforening åbner op for tilmelding til alle sine hold på et bestemt tidspunkt, så håndterer køsystemet de hundredevis af forældre som alle sammen på samme tid forsøger at tilmelde deres børn til et eller flere hold.

Aktivering af køsystem

Køsystemet aktiveres automatisk hvis belastningen på systemet stiger til et højt niveau. Så man skal ikke gøre noget for at sætte køsystemet igang. Ligeledes deaktiverer køsystemet sig selv igen, når belastningen af systemet falder til et normalt niveau igen.

Sådan virker det

I det følgende beskrives det hvordan et medlem vil opleve en tilmelding når køsystemet er aktivt.

En gymnastikforening har tilmelding til den nye sæson en bestemt dag kl. 21:00. I takt med at flere og flere personer går ind på de forskellige hold og forsøger at tilmelde sig, så vil køsystemet - hvis belastningen på systemet bliver stor nok - blive aktiveret.

Herefter bliver nye personer, som forsøger at tilmelde sig, sat i kø. Disse personer vil løbende kunne følge deres plads i køen, og når det bliver deres tur, så kommer de automatisk tilbage til tilmeldingssiden, og kan nu foretage deres tilmelding.

Hvor hurtigt personer kommer igennem køen afhænger af belastningen på systemet. Så længe belastningen er for høj, bliver der ikke lukket flere personer ind, men i takt med at folk får lavet deres tilmelding og derefter forlader tilmeldingssiden, så vil belastningen på systemet falde, og der vil dermed være plads til at lukke flere personer fra køen ind på tilmeldingssiden. Alt dette sker helt automatisk.

Køsystemet følger samme princip som man kender det fra SKAT i forbindelse med årsopgørelsen.

Vær opmærksom på følgende

Når en person står i kø så skal personen blive stående i den browser (fx Chrome Firefox Safari, Edge, etc.) som personen brugte da personen stillede sig i kø til at starte med. Personen kan således ikke skifte over på en anden computer og så forvente at stå samme sted i køen. I dette tilfælde bliver personen oprettet med en ny plads i køen.

Når man har fået adgang, så skal man være aktiv - dvs. begynde at foretage sin tilmelding. Hvis man ikke gør noget i 20 minutter, så mister man sin adgang til tilmeldingssystemet og bliver placeret bagerst i køen i køsystemet. Man skal derfor være klar til at foretage sin tilmelding på det tidspunkt man har fået tildelt adgang til tilmeldingssystemet.