Hjemmeside

ForeningLet tilbyder et hjemmesidesystem (også kaldet et CMS-system), som er let at anvende. Man kan se en demo af hjemmesidesystemet på denne adresse:

Hjemmesiden virker også på mobiltelefon og tablet (fx iPad). Her vil hjemmesiden automatisk tilpasse sig den mindre skærm. Prøv blot at indtaste ovenstående adresse i mobiltelefonens browser, og så kan man se hvordan det ser ud.

I hjemmesidesystemet kan man oprette alle de sider man vil. Fx sider omkring bestyrelsen, kontaktinformation, indmeldelse, udmeldelse, foreningens historie og så videre. Man kan også lægge billeder og dokumenter ind. Fx referater fra generalforsamlinger, budgetter og årsregnskab med mere.

I vil selv kunne lægge et billede ind oppe i toppen af siden.

Oprettelse af hjemmeside

Hvis man ønsker at få oprettet en hjemmeside - eller blot vil afprøve hjemmesidesystemet for at se om det er noget som kan anvendes i jeres forening - så kontakt os, hvorefter der hurtigt bliver oprettet en hjemmeside, som I kan afprøve.

Eget domæne

Hvis I ikke har jeres egen web-adresse (også kaldet domæne), så kan vi hjælpe med at bestille en ledig web-adresse. Hvis I allerede har en web-adresse, så er det stadig muligt at anvende ForeningsLets hjemmesidemodul. I skal »blot« ændre i jeres DNS-opsætning, hvilket jeres nuværende udbyder af webhotel givetvis kan hjælpe jer med. Helt præcist skal I ændre en A-record, så den peger på følgende IP-adresse: 54.228.182.167. Det skal koordineres i samarbejde med ForeningLet, da der også skal ændres i opsætningen på en ForeningLet-server.

Basisopsætning

Det første der skal sættes op er titlen på hjemmesiden, som typisk vil være foreningens navn. Derudover er der også undertitel - typisk en slogan-lignende tekst - som kan tilrettes. Sidst men ikke mindst kan man også ændre billedet, som vises i toppen af alle siderne på hjemmesiden.

Ændring af hjemmesidens titel og undertitel gøres således: Vælg “Udseende” og herefter “Tilpas”. Klik på “Webstedets titel og tagline”. Her kan titel og undertitel/tagline ændres. Tryk på den blå knap ved navn “Gem & Udgiv” oppe til venstre for at gemme ændringerne.

Ændring af hjemmesidens billede i toppen af siderne gøres således: Vælg “Udseende” og herefter “Header”. Her kan man uploade et nyt billede. Det er bedst hvis billedet er 1600 pixel bredt og 230 pixel højt.

Oprettelse af sider

Hvis man vil oprette en ny side inde på hjemmesiden - fx en side omkring foreningens historie - så vælger man “Sider” og bagefter vælger man “Tilføj ny”. Man skal give siden en overskrift - fx “Foreningens historie” og man skal skrive selve indholdet til siden.

Herefter trykker man på den blå knap “Udgiv” ovre i højre side.

Nu skal siden blot placeres ind det rigtige sted i menuen. Dette gøres ved at klikke på “Udseende”, hvorefter der klikkes på “Menuer”. Derinde kan man placere menuen inde under en anden menu, eller lade siden være en ny »top« menu.

Oprettelse af nyheder

Såkaldte “sider” er indhold som ikke ændrer sig særlig tit. Fx sider om bestyrelsen, foreningens historie, indmeldelses og så videre.

I modsætning hertil er nyheder eller indlæg, som er indhold der er aktuelt nu og her. Det kan fx være indkaldelse til en generalforsamling, eller en nyhed omkring et hold i foreningen som har gjort det godt til en turnering eller lignende.

En nyhed oprettes på følgende vis: Klik på “Indlæg” og klik herefter på “Tilføj nyt”. Giv indlægget et titel og skriv indholdet. Tilføj eventuelt et billede ved at klikke på “Tilføj medier”, hvorefter man kan uploade et billede fra sin computer til hjemmesiden.

Klik på den blå knap ude til højre ved navn “Udgiv”, hvorefter indlægget bliver synligt på hjemmesiden.

Gallerier

Der er mulighed for at lægge mange billeder ind i form a gallerier. Klik på menupunktet »Galleri« og tryk herefter på »Add Gallery / Images«. Nu kan man klikke på »Add files« og herefter vælge de billeder, som skal indgå i galleriet.

Efterfølgende kan man lave en ny side, som fx hedder »Gallerier«, hvor man indsætter følgende såkaldte shortcode:

[album id=0]

Ovenstående indsættes i tekstfeltet på siden, og når siden udgives, så kan man bagefter gå ind på hjemmesiden og se galleriet. Når der tilføjes nye gallerier, så vil de automatisk dukke op på dén side.

Hvis man vil vise et tilfældigt billede fra et galleri, så kan man indsætte følgende shortcode på en side eller et indlæg:

[ngg_images gallery_ids='1' order_by='rand()' display_type='photocrati-nextgen_basic_singlepic']